The Elixir R sacrifices a carbon lever blade, and pad contact adjustment and an adjustable banjo fitting, to deliver top-notch performance.
At the heart of the new Elixir design is Avid’s new Taperbore technology. The Taperbore design eliminates the need for an independent reservoir. The reservoir is integrated into the piston assembly which immediately shaves weight over the Juicy series lever and accounts for the sleek body shape of the Elixir levers. An adjusted pivot location on the lever brings further refinement, providing less initial braking power and more modulation in the stroke. Avid also thought to incorporate a tool-free reach adjustment, so moving the lever to fit all hand sizes can be done on the fly.
The Avid Elixir R Disc Brake's stopping power is increased due to a stiffer two piece caliper. This combined with larger pistons and pads make the stopping power of the Elixir fall midway between Juicy and Code. Further, the pads are top-loading which makes changing pads a snap. Because of this, the Elixir has its own specific pad, and Juicy pads are not compatible.
To complete the new design, the Elixir series gets Avid's new rotor, the G3 Cleansweep. The G3 has varying sizes and shapes of cut outs for a more consistent feeling braking surface and vastly improved heat dissipation. The G3 also sheds 10g over the Clean Sweep rotor design.
The Avid Elixir R disc brake weighs 375g for a complete Post Mount front brake system with 160mm rotor.
Avid ha fet una evolució de gegant des de la seva incorporació a Sram, si bé és cert que el seu dia com a companyia independent ja tenien la reputació de companyia que fa la feina ben feta.
ResponEliminaDe ben segur que per aquest motiu Sram la va comprar.
Personalment la relació preu-qualitat-prestació equilibrada és imbatible, senzillament la millor del mercat.
És també cert que Hope els supera en aspecte pels seus mecanitzats, no per prestacions en cap cas, però cap més marca pot alliçonar avui a Avid.
Cap fre del mercat d'altres marques tenen les regulacions tant funcionals i ergonòmiques com els de les darreres creacions d'Avid.
Hi ha frens que últimament sembla que segueixin la seva roda de la funcionalitat, però tot just ara, quan Sram ja fa temps que marca el ritme del que ha de ser un fre.
Una única pega, crec poder afirmar que si bé la seva ergonomia és de 10/10 per la majoria dels homes, per les Betty's, aquestes darreres han de tenir les mans molt llargues si van amb Grip Shift de Sram, perquè les manetes tot i poder-les apropar queden molt, però que molt lluny dels seus dits.