Quan en Colorado parlava amb el Kent Eriksen sobre quina bike fer, sempre la resposta era, una 29", quan rodis amb una 29" mai més tornaràs a una 26".
El segon dia que en Colorado va sortir amb la Ventana El Comandante 29", 3x9, semi rígida, la seva sensació va ser que una 29" amb 3x9, fora del pla, quines avantatges té?, és més pesada, menys escaladora amb els mateixos pinyons i plats que una 26", aleshores quin sentit té una 29" amb 3x9?.
I la meva contesta és, si inverteixes molts més diners que amb el mateix model de 26", podria ser interessant, perquè podria quedar amb el mateix pes de la 26", i pujaria dignament(?), baixaria bé, i al pla seria imbatible. Això sí ara per ara una sola bike pot assolir aquest repte, una quadre de Scott Scale 949, i sempre podràs comparar amb d'altres bikes de 26", mai amb el mateix model 26" si la vesteixes a excepció de quadre forquilla i rodes que són específics de 29" i sempre més pesats, amb els mateixos components.
El que vull dir és que les conclusions sempre van a parar al mateix lloc o molt proper, mateixa bike, equipada idèntica, la 29" si el què volem és pedalar, és més lenta a les pujades vers la 26", i cal sumar-hi que costa molt més de fer-la pujar pel fet de que és més pesada, així que ja em direu.
Té per a mi un punt a favor, puntual, la 29" en zones de molta pendent em permet baixar millor, em dóna la sensació de que no saltaré per sobre del manillar.
Però si ets bon baixador, una 29" vers una 26" les dues 3x9, penso que la 29", com ja vaig dir a les 24Ore i ho torno a dir avui, si el què volem és pedalar, "no serveix per res".
Podrem vestir-ho com vulguem, però ara per ara anar amb armaris amb rodes grosses o petites, segueixen siguen armaris, i els armaris són per guardar coses, no per pedalar per la muntanya.
Ara per ara i després de mesos, la meva opinió és exactament la mateixa, una 29" vers una 26" avui per avui no hi té res a fer.
La Niner Carbon per posar un exemple, la Top de 29", fins que ha arribat la Scale 949, la Niner no pesa el que en primer terme es deia, no pesa 1Kg. i poc, està per sobre dels 1,3 Kg. en talla M, ep que és un 30% més!!!, no una mica més.
I si un 30% no és tant, res home res que es noti i ens facin un Dte. de res del 30%, no?, si no és res, no és res, o no és res quan el perjudici es pel client i és molt quan ho és pel fabricant?.
Si avui un fabricant presenta una bike de 26" de gama alta, semi rígida amb un quadre de 1,3-1,4 Kg. les pot posar totes en fila al costat de l'armari, el mercat la marca com a bike pesada, per què per ser 29" no ha de ser així?.
És evident que les bikes de gama mitja-baixa, és a dir de preus més assequibles poden presentar aquestes xifres de pes, però és que estem parlant de que les games més altes de 29, a preus de gama alta pesen més que les games mitjes de 26"!!!.
Tenim dues opcions, a partir de l'arribada de les pesades 29", pujar els preus de les games mitjes de 26" o baixar els preus de les games altes de 29".
Dues excepcions avui, la Scott Scale i la Santa Cruz Tallboy, que la primera té un pes formidable, per acabar però siguen més pesada que la versió de 26" un cop muntada, i la segona acceptable, si les comparem amb les seves homòlogues de 26".
Avui 1,3 Kg. en carboni és un pes dels quadres d'alumini de les 26", a partir d'aquí, forquilla, i rodes sempre pesen més que les de 26", suma que arrossegues sempre una relació un 10% més llarga que la 26".
Està tot dit, la mateixa exposició de fa mesos a les 24Ore.
Podrem dir, la Niner o similar amb forquilla rígida, pneumàtics de 500 g.x2, conjunt de rodes de 1,4 Kg. amb bikers de menys de 75 Kg. és la bomba.
El que és la bomba és que es pretengui posar al mercat unes bikes que avui per avui encara no demana ningú, i que si les demanen en el futur, caldrà veure si passa com amb les de 140-150 mm. que avui no les vol ni l'apuntador.
Per què?, perquè els fabricants a través de les botigues i les revistes es van inflar fa uns vuit anys de vendre el concepte, el mercat les va comprar, i dos o tres anys més tard la qüestió a sobre la taula de la botiga que ven més bikes d'Europa era, "els clients diuen que pesen massa, que el que cal es pedalar, poc o molt però pedalar i aquestes bikes pesen molt i a més per què volem 140-150 mm. si amb 100-120 mm. ja ho fem tot?".
Avui la gama reina 120 mm. la resta al calaix, al costat de l'armari de rodes grosses.
Per favor que la marca de la S rasgada no portarà cap 29" a la península, cap, segons sento a dir, i encara que les portés, quin preu cal pagar per poder disposar del mateix producte pel que fa a pes que la 26"?, 6.000 euros, 7000 euros?, però si de ben segur que el 80% de les vendes són de bikes per sota dels 2000 euros.
Quant pesaran aquestes bikes, 13 Kg, 14 Kg.? Que no?, però si una Lapierre XC Control 410 en talla L pesa 12,3 Kg, i va equipada amb XT, quant pesarà una 29" de doble suspensió?.
A no, no, és que una 29" semi rígida és com una bike de doble supensió de 100 mm. però quina pelicula han vist, que La Guerra de les Galaxies és una peli, i sí, sí, Star Trek també, sí, sí també, per favor que fa temps que tothom ho sap.
Que, en el pla són més ràpides , sí home sí, i ara farem MTB a la recta d'Hostalric, però aquest quin argument és, si estem parlant de fer bici de muntanya!!!.
En resum avui per avui les bikes de 29" vers les de 26" a mateix preu, si el que volem és pedalar, "no serveixen per res".
Amb una excepció les persones de talla XXL, aquestes, per a ells, és el seu producte ideal, estèticament. Però han de pensar que a les pujades aquestes 29" vs les 26", seguiran sense servir per res!!!.
Sempre fent referència a que estem parlant de sortir a pedalar, a anar en bike, vull dir, que la bike la fem anar nosaltres, no que ens pujen i baixem o que pujem poc a poc i baixem no sé com, en resum, pedalar.
MTB, MTB, MTB.
Es la teva opinió, la respecto però no la comparteixo del tot. Comparar una bike de 26” amb una de 29” es comparar pomes amb melons, no son el mateix, les dos son bikes, si però les pomes i els melons també son fruites i en determinats punts son molt diferents.
ResponEliminaFa mesos que alterno els dos tipus de bike, els comportaments d’una 29” i d’una 26” son diferents però en cap cas en detriment únicament per a la 29”. Val a dir que també te moltes virtuts.
La darrera sortida de 77km i 2800m de desnivell + per terreny típicament MTB demostren que la 29 es perfectament vàlida per a fer el mateix que la 26, es obvi que amb diferències, si no perquè canviar?
De ben segur que les 29" són unes bikes atractives per a molts bikers, de ben segur que poden ser una opció de bike també.
ResponEliminaPer aquest motiu per aportar una mica més de llum he fet aquesta intervenció on el que es proposa és 29" vs 26", pel fet de que per a la majoria de bikers comprar una 29" implicarà canviar la seva actual 26" per la 29".
La meva exposició comença amb una conversa concreta entre un fabricant i en Colorado. A partir d'aquí exposo els meus arguments.
Aquests són, les 29" són més pesades que les 26", les 29" tenen una relació més llarga que les 26", i per tant per pedalar comparativament amb una 26" no són bikes competitives, perquè per aquestes característiques esmentades són més lentes a les pujades.
Al pla les 29" són més ràpides, per les inèrcies de la roda 29" i per la relació més llarga, però quin és el plat que gastem menys la major part dels mortals que practiquem MTB?, el gran, i per què?, fàcil perquè el seu ús és més puntual, poses moltes menys vegades aquesta relació, pel fet de que va lligada als pinyons petits, i arrosegar per muntanya aquestes relacions per a nosaltres és molt poc freqüent, jo exposo que coincideix "el tant poc freqüent" amb els punt fort de la 29".
Vull dir que quines són aquestes 29" que no són més pesades que les 26" i que la seva relació de transmissió no és més llarga que la d'una 26", quines són aquestes 29" que pugen amb més facilitat que les 26"?.
I sobre el tema preu, bé quines són aquestes 29" que a mateix pes que les 26", tenen també el mateix preu?.
I si no són comparatives, per a quina utilització són aquestes bikes de 29" amb 3x9, que no coincideix amb el mateix segment de les 26"?.
Sempre a totes les converses prèvies a l'arribada de les 29" hem comparat les 29" amb les 26", sempre, i sempre hem dit que 5.500 euros una 29" de doble suspensió de 11 Kg. tocats és caríssima, i ho hem dit perquè sempre les comparem amb les prestacions, fent referència al pes de la 29" vs la 26".
A aquestes converses hi érem tots, ara mesos després penses que no són comparables, és un nou punt de vista i estic obert a que això ara no sigui així, però quin és l'argument que soporta aquesta opinió?.
Concretament a les 24Ore el primer que vàrem fer va ser pesar-les, per això la meva afirmació vers la 29" i 3x9 semi-rígida molt per sobre dels 12Kg. crec recordar, de "no serveix per res".
Fer quilòmetres amb un tipus de bike, no indica que sigui la bike idònea per fer-ho, indica únicament que s'ha fet un recorregut amb aquesta bike. Perquè sigui diferent la conclusió, caldrà aportar dades més concretes, com les qualitats que esmentes que tenen, que de ben segur són interessants i poden ajudar a veure d'altres punts de vista als aquí exposats.
Seria interessant per a aquest espai gaudir d'una crònica complerta que dónes resposta a totes aquests interrogants que t'exposo, i que si la proposes serà motiu de publicació.
MTB, MTB, MTB.
Miraré de donar una mica de llum, de fet la meva, cada un pot veure-ho diferent, es el que s’anomena pluralitat.
ResponEliminaPer poder comparar cal mirar d’utilitzar eines iguales o equivalents, en aquest cas bikes. Fa temps que parlant-ne va sorgir el tema de que si les bones sensacions que teníem anant amb la 29” podien ser fruit de comparar-les amb bikes de doble suspensió quan nosaltres amb la 29 anàvem amb rígides. Així que fruit d’interès per saber si la diferència era per anar o no amb una bike rígida vaig buscar la manera d’anar amb una bike rígida de i poder comparar-la amb la meva 29er.
L’escollida per a l’ocasió va esser una Orbea Alma S30, un rígida que si be amb altres components es la que va utilitzar l’ex campió del mon, per tant fora de dubte de la seva efectivitat. Una S30 te un pes de 10,590 i un cost equivalent en euros a la meva 29er, així que regint-nos en aquests paràmetres que entenc que son alguns dels que tu utilitzes per comparar et diré el que en vaig obtenir.
La postura damunt la S30 era molt mes racing, no incòmode però si més racing, tot i això a les pujades no vaig tenir mai la sensació de pujar millor que amb la 29er. La S30 es mes nerviosa i gira més ràpid degut a ser mes curta i a un angle de direcció de 70,5, el que la faria més àgil en llocs molt i molt tancats, que fent els corriols que jo faig normalment no he trobat encara cap lloc on un cop tens per ma la 29er no giris be.
En aixecar-se les pèrdues de tracció son evidents, la 26 perd molt més ràpid la tracció que la 29 en la que no cal normalment fer massa atenció a les pèrdues de tracció. A les pujades, si aquestes son tècniques amb escalons de pedra, arrels, terreny en mal estat, la superioritat de la roda gran es impressionant, en el mateix recorregut amb una costa passar i amb l’altre passo sense problemes, de fet sense esser conscient de que existeixen aquests entrebancs.
A les baixades, la confiança que transmet la S30 tot i tenir una forquilla Fox 32 FRL 100 Fit no es ni de bon tros la que tinc en baixar amb la 29 tot i que en aquesta darrera la forca no te suspensió, únicament la flexió del carbó. La seguretat en el pas per corba i les frenades son molt mes altes en la 29 que en la 26.
A dia d’avui encara no s’ha donat el cas de que la sensació de llançar la bike hagi estat mes feixuga amb la 29 que amb la 26, el que si puc dir es que quan la 29 roda a un ritme lleuger es molt mes ràpida que la 26, tant li fa que faci pujada si aquesta no es extrema, no he notat cap sensació dolenta.
En planer o en llocs amb poca pendent es en el lloc on vaig notar menys diferència. Ens aquest cas poses el plat i a fons amb totes dues es va molt ràpid si pots aguantar el ritme.
Durant les nostres sortides en grup, mirem de no barrejar les 29er amb les 26 ja que sempre, sigui qui sigui que va amb la 26 diu tenir mes problemes dels habituals per seguir les 29.
Es tot el que puc dir, son les meves sensacions, segur que l’Absalon treu mes rendiment que jo de la Orbea, no en tinc cap dubte, però jo que les he provat les dues, ara mateix no tinc cap dubte que per a mi molt millor la 29er que la orbea.
Ratrasse: "quan la 29 roda a un ritme lleuger es molt mes ràpida que la 26".
ResponEliminaTotalment d´acord amb tu!!!
Ara, quan portes tres hores pujant sense para,que fas?
Pluralitat si parlem de pesos i relació de transmissions és aportar dades concretes, vull dir què pesa el quadre de l'Orbea Alma de carboni i el teu Niner de carboni(¿?), i quan valen respectivament?, quina relació de canvi porta l'Orbea i la teva Niner tinguen present els diferents tipus de diàmetre de roda?.
ResponEliminaDit això, una Orbea Alma S30, no té res a veure amb la bike de l'Absalon, he tingut les dues davant meu, i no tenen res a veure, bé sí el nom.
Una supera per ben poc els 9 Kg. i no sempre, i la S30 està per sobre dels 10,5 Kg.
Vull remarcar que em sorprèn i molt l'argument del campió del món, molt.
Dit això, el quadre de l'Orbea Alma S30 deu pesar uns 1,1 Kg. la forquilla de suspensió uns 1,6 Kg. les rodes uns 1.800 g. i els pneumàtics de 1.300 g., que són Tubeless.
Vull dir, que pesa el teu quadre Niner de carboni(¿?)?, que pesen les teves rodes?, que pesen els teus pneumàtics Tubeless(¿?)?, que pesa la teva forquilla de suspensió(¿?)?.
Ho dic perquè per comparar cal esmentar aquests quatre detalls, que són tres, ho dic perquè l'Orbea porta unes rodes pesades, pesades per ser 26", l'Orbea porta una forquilla Fox 32 FRL 100 FIT,que no és pesada però és que és una forquilla amb suspensió, i uns pneumàtics Tubeless de veritat no uns convencionals amb líquid, i un quadre d´última generació.
La teva Niner no és un equivalent a l'Orbea Alma S30, les rodes de l'Orbea costen uns 160 euros, tu portes unes rodes de 160 euros i 1.800 g.?, tu portes pneumàtics Tubeless?, tu portes una forquilla amb suspensió d'uns 1.600 g.?, tu portes un quadre de carboni?, jo diria que no.
Un comparatiu similar seria aquesta Orbea però d'alumini d'uns 1.400 g., amb una forquilla rígida de 600 g. unes rodes equivalents com unes WTB de 26" d'uns 1.400 g. i uns pneumàtics convencionals com els teus però de 26" d'uns 900 g. el jog, en aquestes condicions d'igualtat l'Orbea pesaria sense definir la resta de components que tampoc són coincidents, 1,6 Kg. menys que l'Orbea S30 que tu ens exposes, això la situa a la barrera dels 9 Kg. ja no esmento la resta de components perquè són pesats però pesat de veritat, excepte els frens, pel fet de que un quadre de carboni d'Orbea si vols ajustar el preu del conjunt, implica que la resta de components siguin molt pesats.
És el mateix que el preu del teu quadre i el preu del Niner de carboni, que val de més el de carboni, dues, tres vegades més?.
Dit això si parlem estrictament de sensacions, penso que la teva exposició és tan bona que se m'ha fet curta, vull dir que si ens centrem amb les sensacions, deixant de banda els temes objectius, i ens centrem amb aspectes subjectius, no per això menys interessants, he de dir que, que bé poder gaudir d'aquestes experiències a sobre de la bike.
MTB, MTB, MTB.
Colorado, desprès de tres hores de pujar sense parar, de ben segur que toquen al menys 45 minuts de baixar i gaudir al màxim o un bon esmorzar!!
ResponEliminaRealment jo no tinc cap problema de que hem resulti mes cansat anar amb la 29 que amb la 26, de fet amb totes dues desprès de tres hores de pujar estic cansat igual.
Es una qüestió de regular el ritme, però ja et dic igual que amb la 26, ni mes ni menys.
Ja tens raó ja, després de tres hores pujant toca gaudir d´un bon esmorçar...sempre i quant hi hagui algún bar a la vora :-) , sino...a seguir pedalant...i ja que no has pogut dinar, que millor que "EL GRAN SOPAR"?
ResponEliminaSerà un nou intent, serà un altre cop el mirar de coronar la sortida sencera, que ja toca!!!.
ResponEliminaMTB, MTB, MTB.
Ostres, que bó que és llegir-vos en les vostres discusions de que si 26 o 29, jo de fet en conec un que aquest titol de la discusió li sona a quelcom, a banda d'això, per la meva banda i us ho dic en serio, tant més una 26 com una 29, vull dir que jo les faig anar igual les dues, tant sigui per bé o per mal.
ResponEliminaQue si hi ha una pujada que no puc, baixo i a peu, crec recordar que això de moment només ho he fet un parell de cops aquest any, a la gran nevada en que no vaig poder més per culpa de la neu i a la pujada al cim del Balandrau, una amb 29 l'altre amb 26.
He participat a dues sortides "populars" amb la 29 i a les dues he fet un paper excel·lent, en una 4art i l'altre darrera el crack, per tant per mi tant funciona la 29 com la 26, les dues tenen les seves ventatges i els seus inconvenients, les meves 26 no baixen de 10kg, la 29 l'unica que tinc a espera de la segona, sí que ho fa, un kg es nota, i tant, també amb la Heckler pujo a tot arreu i pesa més de 12kg, però que busquem, la perfecció o el disfrutar amb la nostra MTB, jo particularment la segona opció, es més, jo ho dono tot al damunt de la bike i, quan no puc més m'aturo, descanso i torno a moure'm al cap d'una estona.
A la nostra edat el MTB està per disfrutar, disfrutar dels paisatges, de les vistes que ens ofereix el bosc, les nostres muntanyes, la climatologia, no ens o perdem, tant sigui amb 26 o 29, que m'agrada aquest enunciat.
Lagranevasió, donem una 26 o una 29, el que s'ha de fer és pedelar, porti forca rigida porti forca amb suspensió, porti un 3x9 o un SS, sigui d'alumini d'acer o de carbó, pesi 8,9, 10, 11 Kg, porti tubulars o no, el que es viu és la nostra voluntat i això es demostra amb el dia a dia, en cada sortida, ja sigui de 20km o de 80 km, és una cosa que tots sabem i no gosem dir-ho, és MTB.
Lagranevasio, tot el que comentes son aspectes que es poden tenir en compte sense cap dubte. Tots ells son importants i influeixen en el funcionament de la bike tant en la 26 com amb la 29.
ResponEliminaJo he esmentat aquesta comparativa per que es la que puc comentar, ja que he fet l’assaig, altres no les puc comentar ni argumentar.
Vaig fer el comentari basant-me en que el preu d’una i altre fos similar, que no idèntic, com tampoc ho es l’equipament de les dues bikes. Sense cap dubte una bona comparativa seria per exemple provar dues Alma de carboni amb el mateix equipament una de 26 i l’altre de 29, però les bike de test que proporciona Orbea no son les de 29.
El fet de comentar la bike de l’Absalon es per indicar que podria arribar a ser un ferrari si sobre el preu de la bike testada hi afegíssim entre 3500 i 4000€, el que equival a doblar el preu de la bike sobradament i entenc que en aquest cas no seria comparable.
En el meu comentari he mirat de descriure el que sento jo en anar amb una bike o un altre. Val a dir com a punt de partida que jo no soc obsessiu amb el pes, m’agrada que la bike sigui lleugera, i en el cas de fer-hi una millora que aquesta miri de reduir el pes i no el contrari.
Val a dir també que jo mai he tingut una bike (ni de 26 ni de 29) de 6000€ per tant no puc jutjar el seu comportament que imagino serà millor, però tampoc sé si la diferència de preu respecte una de 4000€ (que ja trobo que es una bona quantitat) es equivalent als diners que cal afegir-hi.
Que puc comparar que no siguin les meves sensacions? No tinc un circuit cronometrat, ni xip, però tampoc el vull !! Quan surto amb els company veig que uns dies vaig mes ràpid, altres mes lent, tant se val si agafo una bike o un altre, alguns dies es que ja començo cansat.
El que si sé es que en el cas de la 29er sempre tinc la sensació d’anar mes ràpid, de que em costa menys esforç, de que la fatiga per la volta que he fet es menys que amb qualsevol de les meves 26.
Se de segur que hi ha molts de punts on vaig molt mes ràpid, i quan dic molt mes es molt mes, en aquest cas no son sensacions. Algun d’aquests punts es pujant, altres baixant, rodant en planer no és on noto mes diferència.
Se també que la posició que tinc damunt la bike es mes còmode que amb cap de les altres. Mai he tingut molèsties per la posició sobre la bike, i això que vaig amb la potència invertida i manillar pla que a priori hauria de ser menys confortable. Aquest punt el tenim contrastats els quatre companys que rodem des de fa mesos amb les 29.
Comentes el tema de les relacions de canvi, no he verificat mai quines son les unes i les altres. En la 29er un 2x9 es a dir 40-27 i un 11-34 es el que hi ha, dona pel que dona, i dona per molt, de fet per tot el que hi he fet m’ha valgut. En la Orbea era un 3x9 que quedava en un 42-32-22 i un 11-34. Clar que una amb roda de 26 i l’altre de 29 si no malament anem.
Com sé quina relació final tinc si ni miro amb quin pinyó estic pujant? Arriba un moment que no puja mes, llavors a apretar fort i ja està. Sempre trio la relació per les sensacions, cada cop mes, tant m’és amb que vaig, si pedalo amb molta o poca cadència el que compta per a mi es la sensació i que aquesta sigui sempre la millor.
Segurament no es un aclariment tècnic, be sense el segurament. El que compta es per a mi les sensacions que tinc en anar en bike, de fet tant li fa si vaig en 26 o 29, son sensacions diferents, molt interessants i intenses les dues.
Es el que te el MTB